Zvezde arhitekture u Beogradu, kao da mi nemamo svoje zvezde arhitekture?

Negde sam video lep izraz na engleskom jeziku STARCHITECT što će reći arhitektonska-zvezda. Jedan čini mi se folklorni element, turbo naziv za nešto što NIKAKO NE BI TREBALO DA POSTOJI. SVAKI ARHITEKTA KOJI IMA IZGRADJENE OBJEKTE JE ZNAČAJANA ARHITEKTA JER JE OSTAVIO TRAG U VREMENU I PROSTORU. Arhitektonske zvezde psotoje samo danas, u vreme kad su postojale prave zvezde projektovanja kao Grpius, Rajt ili Korbizje o njima se nije pričalo kao o arhitketonskim zvezdama. Sada kad psotoji nebrojeno puno poznatih arhitekata valjda je potrebno izdvojiti neke koji odgovaraju ukusu povlašćene elite i dati im taj ružni epitet. Što je najsmešnije ti arhitekti zaista misle da su zvezde i onda prave svakojake glupsoti kao onaj američki starchitect koji je prosu glupost u stilu da BEOGRAD NEMA IDENTITET. Tim ljudima kao da godi (ničim zaslužena) slava i tako se i ponašaju.

U našojh sredini iako postoje ovakvi arhitekti oni sebe ne vide kao zvezde. Jedna prava zvezda prošlih vremena, naravno moj profesor i svima znani BOŽIDAR PETROVIĆ je prava zvezda arhitekture ali on sebe tako ne vidi. Svoju arhitekturu on sam ne doživljava kao zvezdanu ali mi ostali je doživljavamo. Tu je onda Milan Lojanica, junak mnogih konkursa u društvu sa Predragom Cagićem, pa Branislav Mitrović, Mihajlo Mitrović i tako dalje. To su prave zvezde arhitekture sa ovih prostora ali ko još to mari.  Mi dovlačimo beznačajne ljude sa zapada kojima prišivamo epitet “zvezda arhitekture” i oni jadni šta će, tako se i ponašaju. Da smo im rekli i pitali ih obične stvare dobili bismo i obične odgovore.

OVAKO IH SAMO PREKO MEDIJA INAUGURIŠEMO U NEŠTO ŠTO ONI MOŽDA NE ŽELE.

Leave a Reply

